‘Sommige deuren gingen dicht, andere gingen open’

Wat wil ik, wat kan ik en welk werk past bij mij? Dit soort vragen speelt bij veel werkzoekenden die WerkBedrijf begeleidt. Voor hen is de training Mijn nieuwe koers ontwikkeld. Deelnemer Daan vertelt wat de training hem heeft gebracht.

Daan: “Ik kom uit het basisonderwijs. Tussentijds heb ik een bachelor Nederlands en een master Literatuur studies behaald. De werkgelegenheid in het basisonderwijs en in het vak Nederlands op het voortgezet onderwijs is groot. En toch lukt het mij niet passend werk te vinden. Het echte lesgeven, waar ik zo van houd, maakt nog maar 40% van de werktijd uit. Meer tijd gaat zitten in organisatie en administratie. En dat past, ook door mijn ADHD, niet goed bij me.”

Waardevol contact
“Kortom, ik moest op zoek naar iets anders. De training Mijn nieuwe koers hielp me in beeld te brengen waar ik goed in ben. Daardoor weet ik nu dat strakke, nauw omkaderde organisatie en planning, een onduidelijke visie en te veel stakeholders niet bij me passen. Het contact met de andere deelnemers was daarbij waardevol. Zij konden mijn kwaliteiten en competenties bevestigen. En, nog mooier, ook met nieuwe inzichten komen, waar je wat mee kunt. Daarbij hielp het dat de deelnemers een vergelijkbaar proces meemaakten.”

Speciale ondersteuner “Deze nieuwe inzichten hebben jammer genoeg een streep gezet door een baan als groepsleerkracht, vakdocent of universitair docent. Maar waar sommige deuren sluiten gaan andere open. Zo zie ik mezelf nog wel op het voortgezet onderwijs of speciaal onderwijs. Maar dan in een meer ondersteunende rol. Of als een meer individuele, begeleidende leerkracht of coach voor kinderen en jongeren die iets ‘speciaals’ hebben. Want over dat laatste kan ik als ‘ervaringsdeskundige’ meepraten!”

‘Sommige deuren gingen dicht, andere gingen open’