'Ik werk altijd vanuit mijn hart’

Een fijne baan waar je helemaal op je plek zit én waar je de Nederlandse taal beter leert? De Portugese Ana Paula Riça de Almeida (52) vond die combinatie bij Home Instead in Nijmegen. Als CAREGiver zorgt zij ervoor dat senioren langer thuis kunnen wonen én minder eenzaam zijn. 

Ana Paula kwam in 2001 voor de liefde naar Nederland. Hoewel ze verschillende banen had en veel vrijwilligerswerk deed, bleef de taal altijd een barrière voor haar. “Ik werkte als schoonmaker en als gastouder, maar het liefst wilde ik weer een baan als secretaresse vinden. Dat deed ik in Portugal namelijk ook. Maar daarvoor was mijn Nederlands niet goed genoeg.” 

Door corona moest Ana Paula stoppen met haar vrijwilligerswerk. Ze besloot iets totaal anders te gaan doen: werken in de zorg. “Want dat past echt bij mij. Ik ben heel zorgzaam en heb een groot verantwoordelijkheidsgevoel.” Via Facebook kwam ze een vacature van Home Instead tegen en al snel mocht ze daar aan de slag als CAREGiver.  

Enthousiasme is belangrijker dan opleiding
Kirsten van Teeseling is CAREGiver coördinator bij Home Instead. Ze vertelt: “CAREGivers hoeven bij ons geen ervaring in de zorg te hebben. Levenservaring en enthousiasme zijn veel belangrijker. Bij Ana Paula zag ik meteen een enorme positiviteit en de wil om te leren. Daar heeft ze ons echt mee overtuigd. En we zien haar Nederlands snel vooruitgaan.” 

Dicht bij de klant 
Ana Paula heeft zes vaste klanten, waar ze iedere week langsgaat. Bijvoorbeeld voor een spelletje, boodschappen of om te helpen met wassen en aankleden. “Vooral het afwisselende werk vind ik heel leuk. Ik werk altijd vanuit mijn hart,” vertelt ze. “In dit werk voel ik me écht nuttig. En in de tussentijd leer ik steeds beter Nederlands. Ik zorg er altijd voor dat het gezellig is met mijn klanten. Dan neem ik bijvoorbeeld een koffertje met spelletjes mee. En als het lekker weer is, gaan we wandelen met de rolstoel." 

Eenzaamheid tegengaan 
De CAREGivers van Home Instead geven thuiszorg, maar dan anders. Kirsten: “We vullen de reguliere thuiszorg aan. Wij voeren namelijk geen verplegende taken uit zoals ogen druppelen, medicijnen toedienen of wonden behandelen. Bij ons gaat het er echt om dat senioren zelfstandig langer kunnen thuis wonen, door eenzaamheid tegen te gaan of om de senior of de mantelzorger te ontzorgen. Klanten kunnen dus ook zelf kiezen welk tijdstip een CAREGiver langskomt.”
Voordat de CAREGivers aan het werk gaan, volgen ze een interne opleiding. Daar leren ze de basis van wat ze moeten weten om de juiste hulp en ondersteuning te bieden. Kirsten: “Als je eenmaal aan de slag gaat, heb je een vaste contactpersoon, een klantcoördinator. Zij coachen de CAREGiver bij hun werkzaamheden bij klanten. Zo leer je bij ons echt in de praktijk. De kracht van Home Instead is dat ze veel aandacht besteden aan een goede match tussen klant en CAREGiver. “Dat werkt voor iedereen het fijnst.”  

Het kan altijd beter
In de toekomst wil ze nog meer leren. “Vakinhoudelijk, maar ik wil ook mijn Nederlands blijven verbeteren. Dat gaat al goed, maar kan altijd beter. En misschien wil ik later wel als zelfstandig ondernemer in de zorg aan de slag.” Bij Home Instead heeft Ana Paula haar plekje echt gevonden. “Dat komt ook omdat Kirsten in mij geloofde. Zij heeft mij deze kans gegeven,” vertelt ze. “Daar ben ik heel dankbaar voor.” 

'Ik werk altijd vanuit mijn hart’