Yen is onder de pannen bij restaurant de Refter

De goedlachse Yen is een ster in de keuken. Geen wonder dat de Refter, het restaurant van de Radboud Universiteit in Nijmegen, haar afgelopen zomer met open armen ontving. Door corona kwam ze plots met een uitkering thuis te zitten. Laat dat nou net zijn wat Yen niét wilde: “Werken geeft mij energie. Nu ik weer werk, voel ik mij een veel positiever en gelukkiger mens.” 

Yen kwam 19 jaar geleden vanuit Vietnam voor de liefde naar Nederland. Toen zij en haar man in 2015 gingen scheiden, kwam Yen in een lastige situatie terecht. Ze nam diverse uitzendbaantjes aan, maar voelde zich nergens echt thuis. Toen in coronatijd de horeca moest sluiten, kwam Yen zonder werk te zitten. Aan die vervelende periode is een half jaar geleden gelukkig een eind gekomen. 

Droombaan 
De Refter werd in 2018 heropend als een foodcourt met verschillende pop-uprestaurantjes. “Was ik hier vijf jaar geleden maar begonnen,” vertelt Yen. “Dit is echt mijn droombaan.” Nick, teamleider Food Court Center, is ook heel blij met Yen: “Ze is een ontzettend loyale werknemer en vroeg al snel om meer uren. Als het aan haar lag zou ze hier elke dag om 10 uur op de stoep staan en ’s avonds laat pas weer vertrekken.” 

De weg naar de Refter 
WerkBedrijf vond voor Yen een werkplek bij de Radboud Universiteit. Ze werd geplaatst bij restaurant de Refter. Door Yens passie voor koken en haar jarenlange ervaring in de horeca was dit een logische keuze. “Yen heeft veel kwaliteiten die wij goed kunnen gebruiken, dus ik wilde haar graag hier hebben,” vertelt Nick. De Refter heeft verschillende keukens en Yen heeft bij allemaal al eens achter de pannen gestaan. De kans is het grootst dat je haar bij de Deli Tiger aantreft. Daar bereidt ze de lekkerste Aziatische wokgerechten.

Passie voor koken en meer
Het werken bij de Refter is meer dan alleen koken. Yen helpt ook klanten, maakt schoon en begeleidt student-werknemers. En dat allemaal met een grote glimlach: “De afwisseling maakt het werk nóg leuker. Ik heb al veel ervaring met koken, maar leer hier elke dag nog dingen bij.” “Ze blijkt bijvoorbeeld een groot verkooptalent te zijn,” vult Nick aan. “Yen is heel klantvriendelijk en weet veel extraatjes te verkopen. Daarnaast ben ik heel blij met al haar ideeën voor nieuwe recepten. Je merkt echt dat koken haar passie is en dat ze er veel verstand van heeft.” 

Sociale contacten 
Yen wordt heel blij van de werkzaamheden, maar ze is ook gek op haar collega’s: “Ik ben met open armen ontvangen. Iedereen wilde mij helpen en ik kon alles vragen.” Nick knikt en vult aan: “Het is voor ons belangrijk dat er een fijne sfeer op de werkvloer hangt en Yen heeft daar een groot aandeel in.” “Die positiviteit neem ik ook weer mee naar huis,” zegt Yen. “Ik ben nu een veel leuker persoon en dat merken mijn kinderen ook. Ze waren hier laatst op bezoek en zeiden dat ze trots op me zijn. Dat is voor een moeder toch het mooiste dat je kan horen?” 

Dankbaar 
“Ik kan niet uitdrukken hóé blij ik ben met de hulp en steun die ik van mijn consulent van WerkBedrijf heb gekregen,” aldus Yen. “Ik had dit veel eerder moeten doen, want ik heb dankzij WerkBedrijf mijn droombaan gevonden.” De hulp van WerkBedrijf stopt niet wanneer een werkzoekende een werknemer is geworden. Zo is voor Yen onlangs een elektrische fiets gefinancierd. Ze was afhankelijk van het openbaar vervoer en was daardoor iedere dag twee uur onderweg. Nu springt Yen ’s ochtends met goede zin op haar fiets en is ze binnen een half uurtje bij de Refter: “Het is geweldig om onafhankelijk te zijn en weer écht voor mezelf te kunnen zorgen.” 

Yen is onder de pannen bij restaurant de Refter