“Mensen moeten precies in het plaatje passen. Onzin!”


Iedereen verdient een plek op de arbeidsmarkt. Dat is de diepgewortelde overtuiging van Ronnie Reijnen, eigenaar van Drukkerij de Kleijn en De Kleijn Digital Printing in Wijchen. “Ik heb een hekel aan de stempels die mensen krijgen. Wees betrokken bij je medewerkers, daag ze uit en geef ze de tijd om zich te ontwikkelen. Dan zul je zien dat ze veel meer in hun mars hebben dan vooraf gedacht.”

Meer dan een arbeidsrelatie
Al jaren biedt Ronnie plek aan mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt. In 2016 nam hij de printafdeling van het toenmalig Breed (arbeidsbemiddelingsorganisatie, red.) over. Inclusief de negen mensen die er vanuit de sociale werkvoorziening werkten. “Dat was een zakelijk beslissing, maar al snel werd het meer dan dat. Voor mij is werkgeverschap meer dan een arbeidsrelatie. Ik vind het belangrijk om betrokken te zijn bij onze medewerkers. Ook op privégebied.”

Kwaliteiten staan centraal
“De wereld is harder en zakelijk geworden. Mensen moeten precies in het plaatje passen. Onzin!”, stelt Ronnie. “Wij kijken naar ieders kwaliteiten en welk werk daarbij past. Soms dagen we een medewerker uit en geven we hem of haar nieuwe taken. Natuurlijk is dat soms spannend. Maar geef je ze de tijd en ruimte om het zich eigen te maken, dan is vaak meer mogelijk dan je denkt. Wordt iemand juist heel gelukkig van repeterend, voorspelbaar werk? Dan is dat ook prima.”

Bij het bedrijf passen
Ronnie komt in contact met werkzoekenden via WerkBedrijf Rijk van Nijmegen. Zijn consulent komt al jaren over de vloer en kent het bedrijf goed. “Die relatie maakt het zo’n succes. Samen gaan we het gesprek aan met een potentiële nieuwe medewerker. Hierbij let ik er vooral op of iemand bij ons bedrijf past. Kennis en ervaring vind ik niet zo belangrijk, het meeste kunnen we hen immers leren.”

Deuren openen
In Wijchen stellen diverse ondernemers hun deuren open voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Ronnie spoort anderen aan dit ook te doen. “Je zult zien: investeer in mensen, dan krijg je er de meest loyale werknemers voor terug.”

“Mensen moeten precies in het plaatje passen. Onzin!”